Σάββατο 11 Αυγούστου 2012

Η στρατηγική του Ποντιακού Ελληνισμού


Σκέψεις και προτάσεις                                                                                                    Αθήνα, 13.7.2012


α) Έως τώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές διάφοροι Πόντιοι υποψήφιοι στις κατά καιρούς εκλογές, απευθύνονταν σε Ποντιακούς Συλλόγους, σε ποντιακές προσωπικότητες και σε Πόντιους ψηφοφόρους και ζητούσαν την ψήφο τους, γιατί θεωρούσαν ότι έπρεπε να ψηφιστούν από το λεγόμενο ποντιακό στοιχείο.
Το αποτέλεσμα ήταν μετά τις εκλογές να μην πράττουν το παραμικρό για τον Ποντιακό Ελληνισμό, αλλά αντιθέτως να γίνονται κομματικοί υπηρέτες και υποτακτικοί, πολλές φορές, για να μην πούμε τις περισσότερες, ενάντια στα συμφέροντα του Ποντιακού Ελληνισμού.
Για να γίνουμε κατανοητοί θα αναφέρουμε δύο απτά παραδείγματα.
Πολλοί Πόντιοι ψήφισαν κατά καιρούς τα κόμματα εξουσίας. Τόσο τον Κωνσταντίνο Καραμανλή, όσο και τον Γιώργο Παπανδρέου για να μην ανατρέξουμε πιο παλιά.
Τι έκαναν οι δύο ανωτέρω. Πήγαν με τις δικές μας ψήφους των Ποντίων  και προσκύνησαν στην Άγκυρα το μνημείο του σφαγέα των Ποντίων και των άλλων χριστιανικών πληθυσμών.
Επιπλέον βουλευτές των ανωτέρω κομμάτων μαγαρίζουν την γιορτή της Παναγίας Σουμελά με την παρουσία τους, ενώ στήριξαν αδιαμαρτύρητα τους δύο πρωθυπουργούς στην αποτρόπαια για τον Ποντιακό Ελληνισμό πράξη τους.
Τι έπραξαν οι βουλευτές Πόντιοι των δύο αυτών κομμάτων;
Απολύτως τίποτε. Το ερώτημα είναι γιατί;
O δήμαρχος Θεσσαλονίκης Μπουτάρης κοντεύει να τουρκέψει την Θεσσαλονίκη. Βγήκε δήμαρχος και από τις ψήφους των Ποντίων. Τι κάνουν οι σύλλογοι και οι Πόντιοι πολίτες;
Απλούστατα, οι Πόντιοι αξιωματούχοι όπου δει, δεν δεσμεύονται έως σήμερα, όπως θα’ πρεπε, απέναντι στον Ποντιακό Ελληνισμό και στα συλλογικά όργανα που τον εκπροσωπούν. Έτσι έπραξαν μάλιστα και σε άλλες περιπτώσεις, ενάντια στα καλώς εννοούμενα ποντιακά συμφέροντα, για να μην επεκταθούμε περαιτέρω.
Δεν είναι σαφώς τα μόνα αρνητικά παραδείγματα. Υπάρχουν πάμπολλα.
Ο ποντιακός ελληνισμός υποτάχτηκε σε κομματικές σκοπιμότητες, ούτε καν πολιτικές, για να μην μιλήσουμε και για αδιαφορία για τα ύψιστα εθνικά θέματα, όπως είναι η Γενοκτονία των Ποντίων, την οποία αρνούνται ορισμένοι γνωστοί και μη εξαιρετέοι ανθέλληνες, δημιουργώντας αντιπαλότητες και εχθρότητες ανάμεσα στους Ποντίους, πράγμα ανεπίτρεπτο.
Η κατάσταση αυτή θα πρέπει να αλλάξει. Για να αλλάξει χρειάζεται φαντασία (ριζοσπαστικές ιδέες) και θέληση.
 β) Ο ποντιακός ελληνισμός ανέδειξε τους ποντιακούς χορούς ανά την υφήλιο και καλώς έπραξε. Όμως θα πρέπει παράλληλα και στο μέλλον να αναδείξει και τον ποντιακό πολιτισμό, ο οποίος δεν έτυχε της σημασίας που του αναλογεί, ώστε να υπάρξει τουλάχιστον μια ισορροπία.
Με μια λέξη καλοί είναι οι ποντιακοί χοροί και αξίζουν συγχαρητήρια τα Σωματεία που τους αναδεικνύουν, αλλά θα πρέπει να ξεκινήσει το γρηγορότερο δυνατό και μια συμπληρωματική πορεία.

I. Προτεινόμενο πρόγραμμα δράσης

Όλοι οι Ποντιακοί Σύλλογοι και τα συλλογικά όργανα και όλοι οι Πόντιοι μέσω της ΠΟΕ και των άλλων συλλογικών ποντιακών οργάνων πρέπει να θέσουν κάποιους όρους, που δεν έχουν σχέση με τα κόμματα, αλλά είναι υπεράνω των κομμάτων.
Εμείς ως Πόντιοι δεν πρέπει, ως συλλογικότητες, να ανακατευθούμε στις κομματικές αντιπαραθέσεις, για τις οποίες διατρέχουμε τον κίνδυνο να έρθουμε μεταξύ μας σε αντιπαλότητα για αλλότρια συμφέροντα και δεν θα στηρίξουμε κόμματα, αλλά θα στηρίξουμε Ποντίους, σε όποιο κόμμα κι’ αν ανήκουν, εφόσον δεσμευτούν στα παρακάτω προτεινόμενα.
Άλλο είναι το τι θα πράξει ο κάθε Πόντιος ως πολίτης και άλλο τα συλλογικά του όργανα, που πρέπει να θέσουν κάποιους όρους και να τους κοινοποιήσουν στους Έλληνες Πόντιους Πολίτες, να πράξουν τα δέοντα.

II. Ποια είναι αυτά; Αναφέρουμε μερικά παραδείγματα:

1. Κανένας πρωθυπουργός της Ελλάδας και κανένας άλλος πολιτικός ή αξιωματούχος δεν θα πρέπει να καταθέσει στεφάνι και να πάει να προσκυνήσει στον τάφο του Μουσταφά Κεμάλ, σφαγέα των Ποντίων και των άλλων Ελλήνων.
Μια τέτοια προσβλητική στάση απέναντι στον ποντιακό ελληνισμό θα πρέπει εγκαίρως να στηλιτευτεί και να αποτραπεί.
Αντιθέτως πρέπει να δείξουν και αποδείξουν εμπράκτως την αντίθεσή τους. Αυτήν την απαίτηση πρέπει να την «επιβάλουμε» εμείς οι Πόντιοι.
2. Αναγνώριση και καθιέρωση της ελληνικής επανάστασης στην Παναγία Σουμελά στις 24 Φεβρουαρίου, καθότι η ελληνική επανάσταση ξεκίνησε αυτή την ημερομηνία στη Μολδοβλαχία με τον Αλέξανδρο Υψηλάντη και κανείς δεν αμφισβητεί αυτό το γεγονός.
Φυσικά η 25 Μαρτίου, ημέρα της Παλιγγενεσίας θα πρέπει να συνεχίζει να γιορτάζεται, όπως γιορτάζεται. Έτερον εκάτερον. Οι εορταστικές εκδηλώσεις της ελληνικής επανάστασης και στην Παναγία Σουμελά θα αυξήσουν την σημασία του γεγονότος της Επανάστασης του 1821 στο Πανελλήνιο και θα εμπεδώσουν το πατριωτικό φρόνημα του ελληνικού λαού.
3. Στην Παναγία Σουμελά πρέπει να αναγερθεί περιφανής μνημείο με έναν ανδριάντα του Αλέξανδρου Υψηλάντη, όπως ακριβώς απεικονίζεται αυτός στις φωτογραφίες, όταν σηκώνει με το αριστερό χέρι το λάβαρο της επανάστασης. Θα πρέπει, με αυτή την πράξη ως παράδειγμα, να αναδείξουμε τις μεγάλες προσωπικότητες του ποντιακού και γενικότερα του ελληνισμού.
4. Να μεταφερθούν οι καρδιές των αδελφών Αλέξανδρου και Γεωργίου Υψηλάντη στην Παναγία Σουμελά και να εκτίθενται σε καθημερινό Παμποντιακό και Πανελλήνιο προσκύνημα.
5. Συνέδρια για την Γενοκτονία, όπου θα καλούμε όσους συγγραφείς αμφισβητούν τη Γενοκτονία των Ποντίων, ώστε να εκτεθούν στην ελληνική κοινή γνώμη με ντοκουμέντα και επιστημονικά επιχειρήματα, όσοι ανθέλληνες προπαγανδίζουν την τουρκική πολιτική, προφασιζόμενοι μάλιστα ότι και οι Έλληνες έκαναν γενοκτονία στην Μικρά Ασία.
6. Παγκόσμια και Πανελλήνια Συνέδρια και Ημερίδες για σημαντικές ποντιακές προσωπικότητες που προσέφεραν τα μέγιστα στον Ποντιακό Ελληνισμό, όπως και στον Ελληνισμό γενικότερα. Μόνο για  παράδειγμα: Ο Φίλων Κτενίδης, ο Λεωνίδας Ιασωνίδης, ο Κώστας Κωνσταντινίδης, ο Νικόλαος Καπετανίδης, ο Γιάννης Πασαλίδης, ο αρχιεπίσκοπος Χρύσανθος Φιλιππίδης και άλλοι πολλοί από τον παρελθόν, όπως ο Στράβων, ο φιλόσοφος Διογένης, ο Βησσαρίων κ.λπ.  Φυσικά μπορούν να τιμηθούν και άλλες μη ποντιακές προσωπικότητες που προσέφεραν στην ανάδειξη των ποντιακών θεμάτων.
Με τον τρόπο αυτό θα ξεκινήσει μια προσπάθεια και για την ανάδειξη του ποντιακού πολιτισμού και της προσφοράς του στο έθνος.
Όλα ενδεικτικά φυσικά.

7. Οικονομική ενίσχυση της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδας από τους εκλεγμένους βουλευτές ποντιακής καταγωγής. 
Δεσμευτική παρουσία, τουλάχιστον των Ποντίων βουλευτών, σε κύριες ποντιακές εκδηλώσεις με ονομαστική κλήση, όπως π.χ. η 19 Μαϊου, ημέρα μνήμης της Ποντιακής Γενοκτονίας.
Συμμετοχή τους σε άλλες σημαντικές εκδηλώσεις και προώθηση και προβολή των ποντιακών προβλημάτων και φροντίδα για την επίλυσή τους και με τη δική τους προσπάθεια.
8. Συμβολή τους στη βοήθεια όλων των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα αδέλφια μας που έρχονται στην Ελλάδα, χωρίς καμία συμπαράσταση από το επίσημο κράτος.
Και τέλος και το πιο σημαντικό:

9. Ίδρυση Ποντιακού Λόμπι στην Ελλάδα και στο εξωτερικό για την προώθηση της Ποντιακής Γενοκτονίας και των άλλων κρίσιμων ποντιακών προβλημάτων. Καλές είναι οι παραδοσιακές, όμως πρέπει να δράσουμε με μοντέρνες και πιο αποτελεσματικές μεθόδους.

Να πάρουμε παράδειγμα το εβραϊκό λόμπι. Παντού έχει τους ανθρώπους του. Δεν στηρίζει στην Αμερική μόνο τους Δημοκρατικούς, αλλά και τους Συντηρητικούς. Έχει προσβάσεις παντού για να υπηρετεί τα συμφέροντα των Εβραίων. Κανένας δεν τολμά να έρθει σε αντιπαράθεση μαζί τους. Το εβραϊκό λόμπι καθορίζει την πολιτική ολόκληρης της Αμερικής.
Θα αναφέρω ένα παράδειγμα. Οι Τούρκοι μειονοτικοί της Δυτικής Θράκης έχουν ιδρύσει σύλλογο και έχουν λόμπι με χρήματα της «μητέρας πατρίδας» στις Βρυξέλλες. Σκοπός του λόμπι είναι να κινητοποιήσει τους Ευρωβουλευτές υπέρ των δήθεν «δικαιωμάτων των Τούρκων της Δυτικής Θράκης» που καταπατούνται από το ελληνικό κράτος. Το ίδιο κάνουν και στον ΟΗΕ.
Γιατί να μην στήσουμε εμείς οι Πόντιοι (δηλαδή η ΠΟΕ) ένα λόμπι από ικανούς και άξιους Πόντιους επιστήμονες, που να μιλούν άπταιστα δύο τρεις γλώσσες με μοναδικό καθήκον να επηρεάζουν το Ευρωκοινοβούλιο και τους Ευρωβουλευτές στα δικά μας θέματα; Το ίδιο, αν είναι δυνατόν και σε άλλα σχετικά διεθνή όργανα;
(Το κόστος, μπορούν να το αναλάβουν όλοι οι Πόντιοι, με βάση ένα πανελλαδικό έρανο. Αρκεί να υπάρχει συγκεκριμένο πρόγραμμα, για το οποίο θα καταβάλουν τον οβολό τους. Έτσι θα πειστούν να προσφέρουν πολλοί ακόμη και από το υστέρημά τους.
Αν χρειαστεί να γίνει διαγωνισμός ή να δοθούν υποτροφίες μόνο γι’ αυτόν τον σκοπό.
Δεν μπορούμε κι’ εμείς να πάρουμε παράδειγμα και να μιμηθούμε τους Τούρκους;! Δεν είμαστε τόσο ικανοί όσο οι Τούρκοι;
Ορισμένοι ίσως δεν πιστέψουν στις επόμενες προτάσεις ή δείξουν κάποια ειρωνική συγκατάβαση. Σε όλους αυτούς τους «άπιστους Θωμάδες» θα τονίσουμε κάτι που είπε ο πρώτος πρωθυπουργός του Ισραήλ Μπεν Γκουριόν, όταν τον ειρωνεύονταν κάποιοι συμπατριώτες του, ότι τα σχέδια ίδρυσης του Ισραήλ είναι μια χίμαιρα και όνειρα θερινής νυκτός: Η αποστομωτική του απάντηση ήταν η εξής: «Ρεαλιστής είναι κάποιος, που πιστεύει σε θαύματα». Το όραμά του με την ίδρυση του εβραϊκού κράτους έγινε πραγματικότητα. Χρειάστηκε φυσικά αγώνας με υπομονή και επιμονή.
Για το λόγο αυτό πρέπει να ιδρύσει η Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδας μια επιτροπή λόμπι που θα περιλαμβάνει τους εξής τομείς:
α)Επιτροπή λόμπι βουλευτών. Ο κάθε βουλευτής θα είναι καταγεγραμμένος στις λίστες της Ομοσπονδίας και θα καταβάλει ένα 10% του μισθού του. Ένα 5% θα κρατάει η ΠΟΕ και ένα 5% θα κατανέμεται στους ποντιακούς συλλόγους, στις περιοχές που εκλέγεται ο Πόντιος βουλευτής, εφόσον εκλέγεται με τις ψήφους των Ποντίων ψηφοφόρων.
β) Επιτροπή λόμπι δημοσιογράφων.
γ) Επιτροπή λόμπι ηθοποιών, συγγραφέων, καλλιτεχνών κ.λπ.
δ) Επιτροπή λόμπι επιχειρηματιών κ.λπ.
ε) Επιτροπή λόμπι Ακαδημαϊκών, Πανεπιστημιακών, καθηγητών, διδασκάλων και νηπιαγωγών.
στ) Επιτροπή λόμπι Ποντίων Αξιωματικών
ζ) Στενή συνεργασία και συντονισμός του ποντιακού, αρμενικού και ασσυριακού λόμπι και όλων αυτών με το εβραϊκό, τώρα μάλιστα που υπάρχει αντίθεση ανάμεσα στο Ισραήλ και την Τουρκία. Αξιοποίηση κάθε υπαρκτής δυνατότητας που προσφέρει η συγκυρία.

Αυτά πάλι ενδεικτικά. Δηλαδή θα πρέπει να συστηματοποιηθούν και οργανωθούν κατάλληλα, για να είναι και αποτελεσματικά και όχι μόνο γράμμα κενό.
Φυσικά μερικοί σύλλογοι δρουν και ενεργούν με το ανωτέρω πνεύμα περίπου. Όμως η δουλειά θα πρέπει να γίνει πιο συγκεκριμένη και αποτελεσματική.
Όλες αυτές οι επιτροπές πρέπει να είναι κάτω από την καθοδήγηση και τον έλεγχο της ΠΟΕ, δηλαδή του Διοικητικού Συμβουλίου.
Αυτά είναι μόνο μερικά από τα προβλήματα
Ως Έλληνες πολίτες μπορούμε να έχουμε τις προτιμήσεις μας και τις αντιθέσεις μας. Ποτέ όμως δε θα διαιρούμε τους Ποντίους κομματικά ή για οποιοδήποτε άλλο λόγο. Στα θέματα του ποντιακού ελληνισμού θα πρέπει να είμαστε μια γροθιά.
Ως συνειδητοί Πόντιοι οφείλουμε να στηρίξουμε όλες τις ανωτέρω προσπάθειες, που ωστόσο θα πρέπει να συμπεριληφθούν σε ένα πρόγραμμα δεσμευτικό που θα καταρτίσει η ΠΟΕ, θα ψηφιστεί και θα αποτελεί δεσμευτικό πρόγραμμα για τα Σωματεία.

III. Υλοποίηση του προγράμματος δράσης

Βασική αρχή που πρέπει να διέπει τη λειτουργία και δράση των Ποντιακών οργανώσεων και πρώτο και απαράβατο καθήκον είναι η κάθετη και οριζόντια πληροφόρηση, για να είναι ενήμεροι και μετέχουν στη συζήτηση και στην συναπόφαση όλοι οι Πόντιοι μέσω των συλλογικών τους οργάνων. Ακόμη και δημοψηφίσματα μπορούν να γίνουν με αυτή τη μορφή.
Τα μοντέρνα ηλεκτρονικά μέσα προσφέρουν άπειρες δυνατότητες.
Ασφαλώς πρέπει να υπάρχει δημοκρατική ιεραρχία και ιεράρχιση για να μην κάνει ο καθένας του κεφαλιού του και δημιουργηθεί σύγχυση και αναποτελεσματικότητα.
Για το λόγο αυτό πρέπει κάθε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΠΟΕ να αναλάβει υπεύθυνος μιας επιτροπής και με τη συμπαράσταση των επί μέρους συλλόγων να αναλάβουν και φέρουν σε πέρας ένα καθήκον, για το οποίο και θα κάνουν απολογισμό.
Προς το σκοπό αυτό μπορεί ο υπεύθυνος της ΠΟΕ για το λόμπι των Ποντίων Αξιωματικών, για να αναφέρω ένα παράδειγμα, να συνεργαστεί με την Πανελλήνια Ένωση Ποντίων Αξιωματικών «Αλέξανδρος Υψηλάντης» που θα τις ανατεθεί το συγκεκριμένο αυτό έργο. ΄
Κάθε επιτροπή θα πρέπει να ετοιμάσει εισήγηση η οποία θα ψηφιστεί από την ΠΟΕ ως ανώτερο όργανο και θα ενταχθεί σε ένα πρόγραμμα δράσης.
Λεπτομερές σχέδιο δράσης μπορεί να κατατεθεί εν καιρώ, εφόσον εγκριθεί το γενικό σχέδιο.
Να καταρτιστεί από την ΠΟΕ, ύστερα από προτάσεις και των σωματείων, ένα δεσμευτικό πρόγραμμα δράσης για το οποίο μπορεί να διενεργηθεί και έρανος ανάμεσα σ’ όλους του Ποντίους και όχι μόνο.
Θα πρέπει εκτός από τους χορούς, όπως τονίσαμε, που φυσικά πρέπει να αποτελούν τη φροντίδα μας, να ασχοληθούμε πιο έντονα και με τον ποντιακό πολιτισμό, με σεμινάρια, συνέδρια και διαγωνισμούς, για να αναδείξουμε και την πνευματική μας δημιουργία και τις ποντιακές προσωπικότητες, οι οποίες πραγματικά αποτελούν και υποδείγματα και παραδείγματα και πρότυπα ζωής, όπως είναι π.χ. οι ανωτέρω που αναφέραμε.
Η εισήγηση αυτή θα οφείλει να εμπλουτιστεί και με τη συνεργασία και των άλλων συλλόγων και να σταλούν οι προτάσεις στην ΠΟΕ, η οποία θα καταρτίσει ένα τελικό σχέδιο δράσης, αναθέτοντας φυσικά συγκεκριμένα καθήκοντα σε συγκεκριμένους συλλόγους, ανάλογα με το θέμα.
Θα αναφέρουμε μόνο ένα τελευταίο παράδειγμα. Για τη δραστηριοποίηση των συλλόγων γύρω από θέματα πολιτισμού, μπορεί να προκηρύξει η ΠΟΕ διαγωνισμό ανάμεσα στους συλλόγους. Τα καλύτερα αποτελέσματα να βραβευθούν και γίνουν κτήμα όλων των Ποντίων.
Ο αμοιβαίος προβληματισμός και οι προτάσεις θα δημιουργήσουν την κινητικότητα που χρειαζόμαστε για να πράξουμε ένα επί πλέον έργο, απ’ αυτό που πετύχαμε ως σήμερα. Απαραίτητη προϋπόθεση: Η κάθετη και οριζόντια πληροφόρηση και αλληλοενημέρωση, όπως τονίσαμε.
Οι Πόντιοι οι ίδιοι δεν έχουν συνειδητοποιήσει τις αστείρευτες δυνάμεις του ποντιακού ελληνισμού, που παραμένουν σε μεγάλο βαθμό ακόμη ανεκμετάλλευτες. Παρ’ όλες τις φιλότιμες και αξιέπαινες συλλογικές προσπάθειες των ποντιακών σωματείων και μεμονωμένων ποντιακών προσωπικοτήτων.
Οι επιδόσεις στους χορούς είναι μια μόνο μικρή ένδειξη αυτού του δυναμισμού.
Αυτές είναι μόνο μερικές ιδεεσ για προβληματισμό και οργανωση ενός προγράμματοσ δρασησ.



Ο πρόεδρος                                                            Ο Γενικός Γραμματέας

Γεώργιος Τσαλουχίδης                                         Δαμιανός Βασιλειάδης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πόντος

Ο Πόντος είναι η ελληνική ονομασία της γεωγραφικής περιοχής των ΒΑ. ακτών της Μικράς Ασίας, η παράλια περιοχή της Καππαδοκίας, ανατολικά της Παφλαγονίας, η οποία σήμερα ανήκει στην Τουρκία. Η γεωγραφική θέση του Πόντου ορίζεται δυτικά από τον ποταμό Παρθένιο της Βιθυνίας, νότια από την οροσειρά Ολγασύς, ανατολικά από τη λεγόμενη Μικρή Αρμενία και βόρεια από τη θάλασσα του Ευξείνου Πόντου που σήμερα ονομάζεται Μαύρη Θάλασσα (τουρκικά: Καρά-Ντενίζ).
Ο Πόντος υπήρξε στην αρχαιότητα πεδίο έντονου ελληνικού αποικισμού αλλά και βασίλειο επί Μιθριδάτη. Στην ύστερη βυζαντινή περίοδο, ξαναϋπήρξε ως ανεξάρτητο κράτος. Μέχρι το 1923 και την υποχρεωτική ανταλλαγή πληθυσμών που ακολούθησε κατ΄ επιταγή της Συνθήκης της Λωζάνης κατοικούνταν, σε σημαντικό ποσοστό, από ελληνόφωνους χριστιανικούς και μουσουλμανικούς πληθυσμούς