Σάββατο, 31 Μαρτίου 2012

Τιμήθηκε ο καστοριανός καθηγητής στο ΑΠΘ Ιωάννης Κολιόπουλος από την Εύξεινο Λέσχη Θεσσαλονίκης

Στην αίθουσα εκδηλώσεών της η Εύξεινος Λέσχη Θεσσαλονίκης τίμησε τον ομότιμο καθηγητή ιστορίας των νεοτέρων χρόνων στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης κ. Ιωάννη Σωτ. Κολιόπουλο, για τη σημαντική προσφορά του στην σπουδάζουσα νεολαία και την καθοριστική συμβολή του στην έρευνα και την... ανάδειξη θεμάτων του Μικρασιατικού και Ποντιακού Ελληνισμού.

Στην εκδήλωση που ως συνέχεια είχε την αναφορά από μεταπτυχιακούς υποτρόφους φοιτητές της Ευξείνου Λέσχης ακαδημαϊκού έτους 2010 – 2011, όπως επίσης και η βράβευση των αριστούχων μαθητών και μαθητριών της περιόδους 2010 – 2011 που πέτυχαν βαθμό ενδεικτικού ή απολυτηρίου “άριστα”, δηλαδή από 18,1 έως 20.

Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους πλήθος Ακαδημαϊκών και Πανεπιστημιακών καθηγητών, ο πρώην υπουργός ΜΑΘΑ κ. Σταύρος Καλαφάτης, ο πρώην υφυπουργός Αθλητισμού κ. Γιάννης Ιωαννίδης, ο αντιπεριφερειάρχης της Μητροπολιτικής Θεσσαλονίκης κ. Απόστολος Τζιτζικώστας και πλήθος εκπροσώπων διαφόρων φορέων.


Στην παρουσίαση του τιμώμενου ο Πρόεδρος της Ευξείνου Λέσχης κ. Κωνσταντίνους Αποστολίδης τόνισε: “Η Εύξεινη Λέσχη τιμά σήμερα την μνήμη των Τριών Ιεραρχών. Το έργο τους, πνευματικό και παιδευτικό ταύτισε τη μνήμη τους με την ημέρα των γραμμάτων. Εμείς ως πνευματικό και μορφωτικό κέντρο των Ποντίων συνεχίσαμε και υπερβήκαμε αυτόν τον συμβολισμό τιμώντας τον άγνωστο παπά και Δάσκαλο μαζί με τον άγνωστο λυράρη και αντάρτη – Ακρίτα οριοθετώντας την απότιση τιμής στους προμάχους του Ελληνισμού στον Πόντο.

Εστιάζοντας ουσιαστικά στο περιεχόμενο αναγνωρίζουμε ότι η ατόφια ελληνικότητα θεμελιώθηκε και άντλησε από την κοινοτική εκπαίδευση, τα δημώδη τραγούδια του λαού μας, την βαθειά πίστη των απλών ανθρώπων, το ακριτικό πνεύμα και τις θεμελιώδεις αρχές του ελληνισμού που δημιουργούσαν τα στερεότυπά τους. Ως κοινωνική και μορφωτική οργάνωση τιμούμε και επιβραβεύουμε τον πνευματικό μόχθο και αγώνα των παιδιών των μελών μας και την δύσκολη προσπάθεια των νέων επιστημόνων για κατάκτηση στέρεης και βαθειάς γνώσης”.

Αναφορά στο έργο και την προσωπικότητα του τιμώμενου έκανε ο ομότιμος καθηγητής νεώτερης ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας κ. Στάθης Πελαγίδης που τόνισε μεταξύ άλλων: “Θα σταθώ σε τρία σημεία που νομίζω ότι συμπυκνώνουν την ουσία της πνευματικής και επιστημονικής συγκομιδής του τιμώμενου καθηγητή.

Το πρώτο είναι το επιστημονικό, συγγραφικό του έργο που παρουσίασε ως Καθηγητής του Τμήματος Ιστορίας – Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ. (από τη 10ετία του 1970 κ.ε.). Πρόκειται για έργο για την ευρύτερη επιστημονική κοινότητα, όχι μόνο για φοιτητές. Ποια η σημασία του έργου αυτού; Τα βιβλία του είναι μοναδικά και αξεπέραστα. Δεν τολμάει να χαράξει κανείς ούτε μία αράδα για τη Ληστεία στην Ελλάδα (μέγα κοινωνικό πρόβλημα), από τα μέσα του 19ου αι. μέχρι το 1912. Ούτε για το Μακεδονικό ζήτημα της 10ετίας του 1940 – 1949. Ούτε και για τη Δικτατορία του Μεταξά. Και στα τρία θέματα κρατάει την αποκλειστικότητα της αυθεντικής ερευνητικής τομής ο Γιάννης Κολλιόπουλος. Η επιστημονική, λοιπόν, αλήθεια για τα τρία αυτά μεγάλα προβλήματα της χώρας μας, αποτελεί τον έναν μεγάλο άθλο του τιμώμενου καθηγητή, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το συγγραφικό του έργο εξαντλείται σε αυτό το σημείο. Η “Ιστορία της Ελλάδας από το 1800” σε δύο τόμους. “Η πέραν Ελλάς και οι άλλοι Έλληνες, και άλλα πολλά προστίθενται στο ενεργητικό του, στα ελληνικά και στα αγγλικά. Να προσθέσουμε και τη συμμετοχή του με φωτεινές εισηγήσεις σε Πανελλήνια και Διεθνή ιστορικά συνέδρια.

Το δεύτερο, επίσης, μεγάλο έργο (άθλο) αποτελούν η πλειάδα των επιστημονικών έργων που κυκλοφόρησαν πρόσφατα από την Ε.Μ.Σ., ύστερα από έρευνα του Γιάννη Κολιόπουλου ή επιστημόνων και καθηγητών του ΑΠΘ, υπό την επιστημονική του εποπτεία ή επιμέλεια. Υπόψη ότι ο τιμώμενος καθηγητής είναι μέλος του Δ.Σ. της Εταιρείας και Επόπτης του επιστημονικού της δυναμικού. Αντιλαμβανόμαστε ότι τα βιβλία αυτά αποτελούν, μαζί με άλλα, τον κατεξοχήν επιστημονικό οπλισμό της ελλαδικής πλευράς τόσο προς τα κακόβουλα ψεύδη των Σκοπίων, όσο και προς ενημέρωση της διεθνούς κοινότητας.

1. “Μακεδονισμός. Ο ιμπεριαλισμός των Σκοπίων 1944 – 2006”.
2. “Το Μακεδονικό στα ξένα αρχεία. Απόρρητα έγγραφα Γιουγκοσλαβίας και Βουλγαρίας (1950 – 1967)”.
3. “Η αποδόμηση του εθνικού κράτους και της ιστορίας του”.
4. “Αφανείς γηγενείς Μακεδονομάχοι”.
5. “Οι πρόσφυγες στη Μακεδονία: Από την τραγωδία στην εποποιία”.
6. “Κάποτε στη Μακεδονία… Ιστορία της Μακεδονίας για παιδιά”. Πρόκειται για ΜΕΓΑ επιστημονικό έργο με τεράστια εθνική προσφορά. Την τρίτη μεγάλη περγαμηνή του τιμώμενου καθηγητή αποτελεί το διδακτικό του έργο, 10ετίες ολόκληρες, το οποίο δεν περιορίστηκε στις αίθουσες του ΑΠΘ, αλλά εξακτινώθηκε και στα περίφημα πανεπιστήμια Columbia (Ν. Υόρκης) και Οξφόρδης, όπου είχε τη μεγάλη τιμή να διδάξει ως επισκέπτης καθηγητής”.

Στη συνέχεια οι Πανεπιστημιακοί καθηγητές κ.κ. Ιάκωβος Μιχαηλίδης και Νικόλαος Πασχαλίδης έκαναν μία ευρύτερη τομή στο έργο και την προσφορά του τιμώμενου καθηγητή κ. Γιάννη Κολιόπουλου από τα παιδικά του χρόνια στην Καστοριά όπου γεννήθηκε μέχρι σήμερα. Ακολούθως ανακοινώθηκαν τα ονόματα των μεταπτυχιακών υποτρόφων ακαδημαϊκού έτους 2011 – 2012 και η βράβευση των αριστούχων μαθητών και μαθητριών. Επίσης έγινε αναφορά από μεταπτυχιακούς υποτρόφους φοιτητές της Ευξείνου Λέσχης ακαδημαϊκού έτους 2010 – 2011 πάνω στο αντικείμενο των μεταπτυχιακών τους σπουδών.

Γράφει ο Γιάννης Δελόγλου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πόντος

Ο Πόντος είναι η ελληνική ονομασία της γεωγραφικής περιοχής των ΒΑ. ακτών της Μικράς Ασίας, η παράλια περιοχή της Καππαδοκίας, ανατολικά της Παφλαγονίας, η οποία σήμερα ανήκει στην Τουρκία. Η γεωγραφική θέση του Πόντου ορίζεται δυτικά από τον ποταμό Παρθένιο της Βιθυνίας, νότια από την οροσειρά Ολγασύς, ανατολικά από τη λεγόμενη Μικρή Αρμενία και βόρεια από τη θάλασσα του Ευξείνου Πόντου που σήμερα ονομάζεται Μαύρη Θάλασσα (τουρκικά: Καρά-Ντενίζ).
Ο Πόντος υπήρξε στην αρχαιότητα πεδίο έντονου ελληνικού αποικισμού αλλά και βασίλειο επί Μιθριδάτη. Στην ύστερη βυζαντινή περίοδο, ξαναϋπήρξε ως ανεξάρτητο κράτος. Μέχρι το 1923 και την υποχρεωτική ανταλλαγή πληθυσμών που ακολούθησε κατ΄ επιταγή της Συνθήκης της Λωζάνης κατοικούνταν, σε σημαντικό ποσοστό, από ελληνόφωνους χριστιανικούς και μουσουλμανικούς πληθυσμούς